Scoren met SEO: hoe lang duurt het voordat ik effectieve resultaten zie?

Als je online meer leads en sales wilt hebben, is een organische website aanwezigheid hebben een must. De eerste zoekpagina van Google krijgt namelijk zo’n 89,8% van de clicks.

Door je website organisch te rangschikken heb je niet alleen geen CPC (cost-per-click) kosten, ook zul je op de lange termijn meer potentieel websiteverkeer hebben.

Als je met een Google advertentie begint, zal je meteen kunnen beginnen met het genereren van verkeer en resultaten. Search Engine optimalisatie (SEO) is daarentegen een strategie voor de lange termijn. 

Hoe lang het precies duurt om te scoren met SEO zal ik je vertellen in het artikel hieronder. Ik heb hiervoor gebruik gemaakt van officiële Google gidslijnen en het nieuwste onderzoek.

Uiteindelijk zullen we ook een paar tips geven om sneller resultaten te behalen.

Hoe lang duurt het om resultaten te behalen met SEO in 2021?

Na het optimaliseren van de SEO van een website duurt het ongeveer zo’n drie tot vier maanden en soms een volledig jaar voordat u duidelijke resultaten ziet. Dit is de hoe lang het duurt volgens Google’s Maile Hoye nadat je een SEO agent of expert hebt ingehuurd .

Dit lijkt een lange tijd, maar het is in overeenstemming met de officiële richtlijnen over dit onderwerp.

In sommige gevallen van een sterke domeinnaam en veel laaghangende fruit die eerder niet in gebruik waren kan je sneller resultaat zien. 

Maar SEO is geen sprint maar een marathon. De echte voordelen zul je pas echt zien over de lange termijn

Waarom duurt het zo lang voordat je de resultaten van SEO ziet?

De reden hiervoor is dat zelfs met hard werken het proces veel wachten met zich meebrengt.

Enkele factoren hiervoor zijn:

  • Google moet uw paginarangschikking opnieuw indexeren en heroverwegen voor alle pagina’s die u optimaliseert. 
  • Het creëren van inhoud van hoge kwaliteit die overeenkomt met de zoekintentie van de Search Engine Result Pages (SERP) is tijdrovend
  • Google geeft voorkeur aan ‘bewezen’ inhoud met signalen zoals backlinks of social media-aandacht waaruit blijkt dat het de moeite waard is.
  • White-hat backlink en autoriteitsopbouw kost tijd.
  • Door Google goedgekeurde linkbuilding waarbij u links verdient door inhoud van hoge kwaliteit te maken kost veel tijd.
  • Het opbouwen van een autoriteit en een merk kost ook tijd.

Conclusie: je kan het proces niet haasten

Elke SEO service die korte-termijn linkbuilding aanbiedt, doet het waarschijnlijk door het aanbieden van black-hat links van lage kwaliteit van een privéblognetwerk. Zelfs als je voordelen op korte termijn ziet, kan het risico om gestraft te worden en volledig uitgesloten te worden van de ranglijst groot zijn.

Maar stel je website of pagina is gloednieuw? Hoe lang duurt het dan om in de top 10 resultaten te komen?

Hoe lang duurt het voor een nieuwe website om te ranken op google? 

Het ranken van een nieuwe website op Google in de top 10 kan een lange tijd duren Soms zelfs meerdere jaren als je niet alles goed doet.

Ongeveer 94% van de First page resultaten zijn ouder dan een jaar. De gemiddelde pagina in de eerste positie is meer dan twee jaar oud .

5,7% van de pagina’s die wel ranken binnen een jaar, halen de eerste pagina binnen twee tot zes maanden .

Hoewel de trend een beetje varieert op basis van uw DR (Domain Rating) hebben zelfs de domeinen met een lage rating de neiging om binnen twee tot zes maanden te worden gerangschikt.

Note:  A high domain rating essentially means your domain has a lot of backlinks from relevant sites in its category. It’s a clear indicator of authority and trust on the internet.

Als je zelf SEO wilt proberen is de eerste stap het leren van de beste SEO kunstjes en ranking factoren. En het slechte nieuws is, dat het leerproces van alles over SEO een meer tijdrovende bezigheid is dan het wachten op resultaten wanneer je met experts werkt.

Hoe lang duurt het om SEO te leren?

Als je begint als ‘groentje’ kan het vier weken tot drie maanden duren voordat  je zelfs de bisisprincipes van on-page SEO begrijpt. Elke professionele vaardigheid kost uiteindelijk gewoon tijd om te leren. 

Een paar redenen dat het zo lang duurt om SEO te leren zijn:

  • Er is veel tegenstrijdige informatie online te vinden over het onderwerp. Het vinden van betrouwbare bronnen kan moeilijk zijn
  • De feedback is erg vertraagd. Als je gaat experimenteren op je website, duurt het maanden voordat je weet of het heeft gewerkt of niet.
  • SEO trends en tactieken veranderen constant en worden steeds verder ontwikkeld. Hierdoor kan het moeilijk zijn om up-to-date te blijven.
  • Er is groot arsenaal aan complexe tools die je moet leren om effectief te kunnen gebruiken. 

Het andere slechte nieuws is dat de basis SEO alleen nuttig is voor industrieën met weinig concurrentie of voor lokale bedrijven.

Als je in een sterk concurrerende markt zit moet je elke geavanceerde SEO-tactiek beheersen om resultaten te kunnen behalen.

Hoe lang duurt het voor je een SEO expert bent?

Als je bij een professioneel bedrijf werkt onder iemand met ervaring duurt het zeker een jaar om een echte SEO-specialist te worden.

Het maken van de perfecte SEO-campagne voor je website zal waarschijnlijk nog langer duren. Ondertussen heb je hopelijk gemerkt dat het zeer onwaarschijnlijk is dat je een SEO-expert wordt binnen een paar maanden. 

Maar dat betekent niet dat er geen tips zijn om sneller resultaat te zien van SEO toepassingen.

De 5 tips om sneller resultaten te zien met SEO

1. Gebruik trefwoordenonderzoek om lowhanging fruit te vinden

Als je je op de verkeerde zoekwoorden richt, kan het zijn dat je geen kans maakt om in de topresultaten terecht te komen.

Voorbeeld:

Zoekwoorden die je als “Laaghangend fruit” kan zien hebben drie eigenschappen:

  • Een acceptabele maandelijks volume (minstens een paar honderd zoekopdrachten)
  • Een bepaald niveau van commerciële intentie (zoals een productcategorie, naam, locatie, enz.)
  • Weinig competitie

Zoekwoorden met nul competitie vind je niet meer in 2021, maar er zijn altijd nog gunstige zoekwoorden te vinden.

2. Investeer in een kwaliteitsvolle host met snelle laadtijden en een professioneel ontwerp

Als website niet gebruiksvriendelijk is, maakt het niet uit hoe goede zoekwoordenselectie je hebt.

Pagina snelheid is sinds 2018 een ranking factor geworden. Ook bepaalt de laadsnelheid van je website hoe lang mensen op je website blijven.

HTTPS is sinds 2014 een officeel classificatiesignaal en Google chrome en andere browsers zullen je website als onveilig bestempelen als deze nog steeds op HTTP staat.

Investeer in een kwaliteitshost die HTTPS, caching en hoge laadsnelheden biedt.

Professioneel website-ontwerp is een ander aspect dat een cruciale rol speelt in de gebruikerservaring van je website. Ontwerp en bruikbaarheid wordt ook meegenomen in de rangschikkingsfactor voor pagina-ervaringen van Google’s algoritme.

3. Elimineer on-page errors zoals dubbele inhoud en broken links.

De eerste stap naar het optimaliseren van uw SEO omvat meestal het oplossen van uw bestaande fouten. Zelfs als je denkt dat je alles goed doet, is er waarschijnlijk iets dat je hebt gemist.

Een studie van 175 miljoen pagina’s bracht meer dan 300 miljoen SEO-fouten aan het licht. Dat zijn gemiddeld meer dan 1,71 nummers per pagina.

Enkele van de meest voorkomende fouten zijn onder meer te lange metatitels, dubbele titels en ontbrekende of te lange beschrijvingen.

Andere veel voorkomende fouten zijn: 

  • Dubbele inhoud
  • Verborgen (onleesbare) inhoud
  • Broken links
  • Ontbrekende H1 tags
  • Slechte H2

 

4. Begin met het bouwen van backlinks door de kwaliteit van de inhoud te verbeteren en relaties op te bouwen in je branche

Het is geen geheim dat backlinks de sleutel zijn tot organische zoekresultaten. Op het eerste gezicht is het een factor die de afgelopen tien jaar niet veel is veranderd.

Wanneer meer unieke domeinen naar je pagina linken, betekent dit een hogere ranglijst en meer zoekverkeer.

Maar Google kijkt nu ook naar de kwaliteit en relevantie van je links.

Een van de beste white-hat-tactieken voor het opbouwen van relevante, hoogwaardige links is netwerken en relaties opbouwen met mensen in je branche.

Je kunt dit doen door de beste bloggers en influencers te identificeren door concurrenten te verkennen voor uw gerichte zoekwoorden. Dan is er ook de kunst om een band op te bouwen via sociale media. Linkedin en instagram zijn een goede basis hiervoor.

Ze zullen natuurlijk geen oninteressante inhoud van lage kwaliteit met veel zoekwoorden delen alleen omdat ze je kennen.

Je moet ook hard werken om je inhoud te verbeteren.

Dit kan gedaan worden door:

  • Bij het onderwerp blijven.
  • Je stem ontwikkelen.
  • Visuals en grafieken gebruiken om te laten zien, niet te vertellen.
  • Waar mogelijk uniek onderzoek of casestudy’s delen.
  • Lezen en leren van de beste blogs in uw branche, maar nooit kopiëren of plagiaat plegen.

Samen helpen deze dingen je organische aanwezigheid op sociale media en leiden ze tot natuurlijke inkomende links.

Als je vervolgens een tactiek probeert, zoals contact opnemen met blogs die linken naar een verouderde bron, zullen ze je waarschijnlijk ook belonen met een link.

 

5. Voor sneller en beter resultaat kan je het beter overlaten aan de experts.

Als je helemaal nieuw bent bij SEO, draait je hoofd waarschijnlijk al rond vanaf de eerste vier tips.

Houd in gedachten dat dit slechts basis is van SEO

Als bedrijfseigenaar is een van de sleutels tot succes weten wanneer je moet delegeren en uitbesteden. Als u snelle, krachtige resultaten van SEO wilt, kun je dit waarschijnlijk beter aan experts overlaten.

Het inhuren van een professioneel SEO-bureau zou de beste keuze kunnen zijn, vertrouwend op hun ervaring en kennis om je pagina naar de top van de zoekresultaten van Google te katapulteren.

CONCLUSIE

Als je de wereld van SEO in je eentje probeert te betreden kan je het uit je hoofd zetten dat dit binnen een paar maanden resultaat zal opleveren.

Met een doe-het-zelf-aanpak moet je ook geavanceerde technieken en kunstjes leren voordat je zelfs maar op resultaten kunt wachten.

In het beste geval zul je binnen zes maanden tot een jaar enkele verbeteringen zien. In het ergste geval kunt je er niet in slagen om echte verbeteringen aan te brengen, ongeacht hoeveel tijd je investeert.

Als je geen tijd hebt om te mislukken of een extra jaar te wachten voordat je resultaten ziet, kun je beter investeren in een professionele SEO service.