10 Linkbuilding strategieën en tips
Linkbuilding is en blijft een essentiële SEO-strategie voor iedereen die het verkeer wil stimuleren. Linkbuilding omvat het maken van inkomende links naar uw website vanaf externe sites met als einddoel het verhogen van jouw positie in SERP’s (pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines) en het vergroten van jouw geloofwaardigheid.
Het bouwen van links is echter niet eenvoudig. Het vereist werk en moet ethisch worden gedaan, anders wordt je gestraft door Google, en dat wil niemand. Het doel is om ‘white hat’-linkbuilding te oefenen: het proces van het creëren van een basis van organische, relevante en waardevolle links die de gebruikerservaring verbeteren. Aan de andere kant gebruikt ‘Black hat’ linkbuilding spam tactieken als een snelle poging om SEO te verbeteren. Vermijd deze tactieken koste wat het kost.
Laten we dus eens kijken en enkele tips voor het bouwen van links delen en beginnen met het creëren van natuurlijke, inkomende links die een integrale pijler zullen zijn van jouw algehele SEO-strategie.
10 linkbuilding tips
Het bouwen van een betrouwbare basis voor jouw linkbuilding-campagne begint met diversiteit: links moeten uit een breed scala aan bronnen komen , niet slechts uit een of twee. Kwaliteitslinks worden ook beloond : gerenommeerde sites die door Google als belangrijk worden beschouwd, hebben de voorkeur. En tot slot, kwantiteit. Hoe meer verbindingen, hoe beter, uiteraard altijd met het oog op kwaliteit.
Hier zijn 10 tips voor het bouwen van links die je kunt gebruiken om uw resultaten in Google te verbeteren:
1. Zoek naar links
Dit kan zijn voor iedereen die je kent of niet kent, persoonlijk of online, die een relevante site of blog heeft die op de een of andere manier verband houdt met de inhoud of het product dat jij aanbiedt. Het zoekwoord is hier relevant, aangezien Google je alleen beloont als de site enige betekenis heeft. En als de inhoud die jij produceert inderdaad van waarde is, zoals bijvoorbeeld een geweldige instructievideo, zullen anderen graag naar jouw linken bij het maken van hun eigen inhoud. Een eenvoudige zoekopdracht naar inhoud binnen uw niche of die jouw zoekwoorden bevat, zal potentiële linkpartners onthullen. Stuur ze een e-mail of bericht met de link (s) in kwestie en vraag ze deze op te nemen in toekomstige inhoud. Sommigen zullen je graag van dienst zijn, omdat het hun werk gemakkelijker maakt.
2. Neem contact op met de personen waarnaar je linkt of die je noemt.
Tijdens het maken van jouw eigen inhoud zal je ongetwijfeld linken naar die van anderen. Een eenvoudige en effectieve (en natuurlijke) strategie is om contact op te nemen met degenen aan wie je een link hebt gelegd en hen hiervan op de hoogte te stellen. En natuurlijk als kanttekening vragen of ze de gunst kunnen teruggeven. Dit opent een dialoog en zolang je niet te opdringerig bent, zou je kunnen uitgroeien tot een link exchange match made in heaven.
3. Gastbloggen
Een beproefde strategie voor het opbouwen van links, gastbloggen is niet zo nuttig als vroeger, maar heeft nog steeds zijn plaats. Gast bloggen omvat, zoals de naam al aangeeft, het schrijven van een blogpost voor een andere site in jouw niche en het opnemen van een link naar jouw eigen inhoud. Wees zeer selectief over sites waarop je publiceert; degenen die alles en iedereen accepteren, zijn de moeite niet waard. Gastbloggen kan ook wederzijds voordelige koppelingsrelaties ontwikkelen.
Wil je gastbloggen voor deze website? Laat het weten in een reactie onder dit blog of neem contact op.
4. Probeer bloggers te vinden
Probeer bloggers in je niche te vinden waarmee je een partnerschap kunt aangaan. Followerwonk is een Moz-tool die het vinden van invloedrijke bloggers veel gemakkelijker maakt. Zoek gewoon naar jouw onderwerp en je krijgt een lijst met prominente bloggers in jouw niche terug. Je kunt de resultaten vervolgens downloaden als CSV-bestand en zien welke contactgegevens er zijn. Vanaf hier is het wederom een kwestie van contact opnemen en om links vragen.
5. Podcast- of tekstinterviews
Podcasts maken een explosieve groei door en er zijn podcasters voor zowat elk onderwerp. Je kent er waarschijnlijk al een paar in uw specifieke branche. En ze zijn altijd op zoek naar nieuwe en interessante gasten. Met optredens op podcasts kan je jouw merk promoten en ook een glanzende nieuwe link krijgen. Je komt misschien in de verleiding om podcasters met veel bezoekers te zoeken, maar relevantie voor je onderwerp is belangrijker: het is betrokkenheid die je bovenal wilt.
Als je een eigen podcast hebt, kun je je gasten ook vragen om de aflevering op hun site te delen. Tekstinterviews zijn een andere optie die veel minder moeite kost en vragen kunnen worden beantwoord hoe en wanneer je maar wilt.
6. Boost jouw infographic links
Infographics zijn erg populair geworden voor het maken van links, omdat ze extreem deelbaar zijn vanwege de snelle levering van gemakkelijk verteerbare informatie en aantrekkelijke afbeeldingen. Maar sommigen die jouw infographics insluiten, linken niet noodzakelijkerwijs naar jouw terug. Om erachter te komen wie jouw wel of niet krediet geeft:
- Ga naar waar jouw infographic wordt gehost
- Klik met de rechtermuisknop op de afbeelding
- Selecteer ‘Afbeeldings-URL kopiëren’
- Ga naar Google Afbeeldingen
- Klik op het camerapictogram links van het zoekveld
- Plak de afbeeldings-URL
Jouw resultaten laten nu zien waar jouw infographic is gebruikt en of deze al dan niet naar jouw is teruggekoppeld. Je hoeft nu pas de site-eigenaar te vragen jouw link toe te voegen.
7. Influencer Marketing
Influencers zijn een integraal onderdeel geworden van het marketingspel. Ze brengen veel op tafel voor zowel marketeers als de consument als brug tussen beide partijen. Of het nu gaat om een shoutout, een doorlopende sponsoring of een productproef, influencers kunnen jouw links aan hun eigen inhoud toevoegen in video’s, verhalen, berichten of afbeeldingen. Google is op zoek naar inhoud van gezaghebbende stemmen en meet ook de mate van betrokkenheid. En influencers zijn meesters in het creëren van boeiende inhoud!
Ze kunnen hun volgers ook aanmoedigen om een merk-hashtag op te nemen in al hun eigen berichten of delen van jouw gerelateerde inhoud. Dit is een geweldige manier om op natuurlijke wijze jouw ranking en algemeen bereik te vergroten en tegelijkertijd jouw reputatie als prominent merk op te bouwen.
8. Voeg jouw link toe aan elk social media-platform
Heb je je links toegevoegd aan alle platforms waarop je actief inhoud deelt? Voeg jouw link van Facebook tot Twitter in inhoud en profielen in. Google labelt links als Dofollow of Nofollow, en de meeste links worden gezien als nofollow op sociale mediasites om spam te verminderen. Dit betekent dat zoekmachines ze niet volgen en dat ze geen invloed hebben op de paginarangschikking.
Dus hoe weet je welke Dofollow en welke NoFollow zijn? Over het algemeen hebben links op profielpagina’s en beschrijvingspagina’s meer gewicht. Links in gedeelde inhoud zijn Nofollow, maar onderzoeken tonen aan dat betrokkenheid de paginarangschikking kan verhogen. Retweets op Twitter zijn bijzonder krachtig.
Er moet enige zorg worden besteed aan het vragen om aandelen op sociale media, aangezien de meeste mensen terugschrikken voor verzoeken om bedrijfsprofielen. Door gebruik te maken van een echt uitvoerend bedrijfsprofiel kan je echte relaties opbouwen met echte mensen.
9. Haal het meeste uit uw Youtube-links
Trustflow is een systeem gemaakt door Majestic SEO dat sites beoordeelt op basis van hun kwaliteitsniveau als ‘seed-sites’ of hoe dicht ze bij seed-sites zijn (denk aan Wikipedia). YouTube heeft een Trustflow-score van 99 op 100. Kortom: je wilt YouTube-backlinks! YouTube is ook een uiterst effectief medium om in contact te komen met uw publiek en uw merk en / of producten onder de aandacht te brengen.
Als je een YouTube-kanaal hebt, zorg er dan voor dat je link is opgenomen in:
- Jouw profiel
- Kanaal beschrijving
- Video beschrijving
10. Gebroken Linkbuilding
Last but zeker not least komen we bij de kunst van het bouwen van verbroken verbindingen. Het bouwen van gebroken links is een slimme en effectieve strategie om die links op gang te krijgen. We kunnen het proces opdelen in drie stappen:
- Zoek een site of pagina uit uw niche die relevant is en geschikt is voor een link
- Controleer hun inhoud op verbroken links
- Stel uw link naar de webmaster voor als een werkend alternatief
Je zoekt naar links die een 404-fout retourneren, bijvoorbeeld omdat ze zijn verwijderd. Het op grote schaal vinden van verbroken links is hier de truc: websites handmatig doorzoeken op verbroken links is niet erg tijdbesparend. Door wat onderzoek te doen naar de backlinks van je SERP-concurrenten, kan je die verbroken links vinden die ook vooraf als relevant en SEO-vriendelijk zijn gekwalificeerd. Het gebruik van SemRush kan het proces snel en gemakkelijk maken. Zoek naar je belangrijkste zoekwoorden in Google en plak vervolgens de best gerangschikte URL’s in de bovengenoemde backlink-analyse tool.
Vind je dit een waardevol artikel of heb je vragen? Laat het me weten in de comments!