Content marketing,
de basis voor je online business
Content marketing is een begrip dat je als ondernemer minder vaak tegenkomt dan andere online marketing vormen. Adverteren en social media zijn momenteel immers de meest populaire marketingmiddelen, maar betekent dit dan dat content marketing minder effectief is? Zeker niet!
Content marketing is de basis voor zoekmachineoptimalisatie, ook wel SEO (search engine optimization) genoemd. Door de juiste content beschikbaar te stellen vinden jouw potentiële klanten jou, in plaats van dat jij ze vindt door middel van een advertentie.
Content marketing is dus ook wel beter te omschrijven als waarde creatie. Door waarde te creëren voor jouw potentiële klanten en de juiste informatie op het juiste moment beschikbaar te stellen, zullen je potentiële klanten jou vinden op het moment dat zij daar behoefte aan hebben.
Vergelijk het bijvoorbeeld met een winkel verkoper, wat vind je fijner: een verkoper die in de winkelstraat al ongevraagd op je afstapt en met allerlei adviezen om je de winkel in te lokken (advertentie) of een verkoper die je begroet bij binnenkomst en aanwezig is op het moment dat jij dat nodig acht (content marketing).
Een bijkomend voordeel is dat content marketing, bij de juiste uitvoering, voor je blijft werken. Zo kan een goed geoptimaliseerd blog jaren bezoekers voor je blijven generen, terwijl een advertentie stopt met het aanleveren van bezoekers op het moment dat je de geldkraan dichtdraait.