7 tips om de vindbaarheid van je website te verbeteren
08 oktober 2021 

7 tips om de vindbaarheid van je website te verbeteren

In dit artikel deel ik 7 tips waarmee je de vindbaarheid van je website kunt verbeteren. Je vraagt je misschien af hoe je dit kunt doen als er zoveel andere websites zijn die met je merk concurreren om aandacht en zichtbaarheid. Het antwoord is vrij eenvoudig: focus jezelf op de basis en ga aan de slag met zoekmachine optimalisatie.

Hoewel je veel concurrenten hebt, zullen weinig van deze concurrenten écht aan de slag gaan met en verstand hebben van SEO. Klinkt dit interessant en wil je hiermee aan de slag? Lees dan zeker de 7 tips die ik voor je verzameld heb in dit artikel.

Onderzoek welke keywords voor jouw niche belangrijk zijn

Om erachter te komen waar je doelgroep op zoekt, moet je een zoekwoorden onderzoek doen. Vaak wordt er ook wel gesproken over keyword research. Dit houdt in dat je via een zoekwoorden tool als Google Keyword Planner, Ubersuggest of SEMRUSH gaat onderzoeken wat veelgebruikte zoektermen zijn die ingetypt worden in Google.

Veel mensen staren zich blind op de zoekvolumes, maar dit is niet per se het belangrijkste wanneer je opzoek bent naar relevante zoekwoorden voor je bedrijf. Zeker als beginnende ondernemer is het belangrijk om te kijken naar de kansen en je concurrentie op de zoektermen. Aangezien je website nog geen autoriteit heeft opgebouwd, is het lastig om te scoren op de keywords met een hoge concurrentie.

Zowel het zoekvolume als de concurrentie op het zoekwoord is dus erg belangrijk. Ook de zoekintentie is erg van belang om erachter te komen of het relevant is voor je business, maar daar wordt meer over verteld in het stukje SERP onderzoek.

Doe een SERP onderzoek

Nu je ontdekt hebt welke zoekwoorden relevant zijn voor je bedrijf, is het tijd om een SERP onderzoek te doen. Dit betekent dat je de in stap twee gevonden keywords gebruikt en de resultaten ervan op Google’s SERP bekijkt. SERP staat voor search engine result page. Dit is de pagina die iemand te zien krijgt zodra hij/zij een van deze keywords in de zoekbalk intikt. Hierbij krijg je verschillende websites te zien die relevant zijn aan de door jou ingevoerde zoekopdracht.

Door alle websites te bestuderen die op pagina één staan, kom je te weten welke aspecten van de website belangrijk zijn. Dit is heel nuttig om te weten, want de meeste gebruikers klikken op een van deze tien resultaten.

Het SERP onderzoek is niet alleen interessant voor je eigen site; het is ook leuk om te doen en iets dat veel ondernemers in hun dagelijks werk gebruiken. Het helpt je echt meer te leren over hoe mensen online zoeken en wat ze willen vinden als ze iets in Google of een andere zoekmachine typen.

Dit aspect noemen we de zoekintentie van een zoekwoord. Waar zijn mensen die dit keyword invoeren naar opzoek? Is het een navigatie-, informatie of koopgerichte zoekopdracht? Aan de hand van deze informatie kun je bepalen wat voor soort content je moet gaan schrijven.

Voorbeelden van de verschillende zoekintenties

  • Navigatie: waar is… hoe kom ik… waar vind ik….
  • Informatie: wat is… hoe oud is…
  • Actie: product X kopen… dienst Y uitbesteden….

Schrijf waardevolle content

Wanneer je de zoekintentie in kaart hebt gebracht weet je precies naar wat voor soort content jouw potentiële bezoeker opzoek is. Dit is het moment om alle aspecten die je goed vind van de concurrentie te verzamelen en te noteren. Hier ga jij je eigen sausje overheen gooien en aanvullen met extra informatie. Op deze manier creëer je de meest waardevolle content en probeer je de bezoekers van je concurrentie af te snoepen.

Houd je rankings bij en optimaliseer

Nadat je de content gemaakt hebt, is het belangrijk om je rankings voor je zoekwoorden bij te houden. Zo kun je zien of Google je content een beetje kan waarderen en of je zoekmachine optimalisatie inspanningen vruchten afwerpen.

Voor het bijhouden van mijn rankings gebruik ik zelf SEO PowerSuite en Ubersuggest, maar ook tools als MOZ, Ahrefs en SEMRUSH zijn prima tools die je hiervoor kunt gebruiken. Let op: dit zijn wel allemaal betaalde tools. Ben je nog niet bereidt om voor SEO tools te betalen? Dan kun je de keywords handmatig invoeren in de zoekmachines. Let wel op dat je dit doet via de incognito modus om zo de meest betrouwbare resultaten te krijgen.

Is handmatig checken je te veel werk? Dan kun je ook een SEO-specialist inhuren die het werk voor je opknapt. Je hebt dan niet te maken met de abonnementskosten van de software tools, maar betaald slechts een maandelijkse vergoeding. Wanneer je een klein bedrijf hebt kan dit voordeliger zijn dan de totaalsom van de softwaretools. Daarnaast krijg je ook nog eens toegang tot de expertise die de SEO-specialist rijk is. Een win-win situatie dus!

Backlinks worden gezien als stemmen door zoekmachines als Google. Hoe hoger de autoriteit van de website die naar je linkt, hoe zwaarder de stem meetelt. Krijg je dus een backlink van bijvoorbeeld nu.nl? Dan telt deze een stuk zwaarder mee dan een backlink van de plaatselijke buurtbakker.

Relevantie is wel een erg belangrijk aspect op het gebied van linkbuilding. Heb je bijvoorbeeld een sportschool? Dan is een link van een telefoonzaak niet heel erg relevant. Een link van een fitnessblog is daarnaast wel weer heel relevant. Let dus altijd op zowel de autoriteit als de relevantie van de backlink. Hierbij moet relevantie naar mijn mening altijd het uitgangspunt zijn.

Zelf aan de slag met linkbuilding

Linkbuilding wordt door velen als het lastigste en meest saaie aspect van SEO beschouwd. Hierdoor laten vele websites het een beetje verwateren of kiezen ze ervoor hun linkbuilding uit te besteden.

Mocht je er toch zelf mee aan de slag willen gaan, dan verwijs ik je graag naar mijn artikel met 10 linkbuilding strategieën en tips dat ik eerder heb geschreven. Hier staat duidelijk uitgelegd hoe je zelf succesvol met linkbuilding aan de slag kunt gaan.

Werk aan de laadtijd van je website

Een snelle laadsnelheid heeft een directe invloed op Google’s core webvital update. Dit betekent dat als je website er te lang over doet om te laden, je mogelijk rankings in de zoekmachine resultaten (SERP) verliest. Zorg er dus voor dat je regelmatig controleert of je site nog goed versnelt en grijp in als dat nodig is!

Dit is gemakkelijk te testen via een tool als PageSpeed Insights of GTmetrix.com. Het technische aspect van SEO, waar de laadtijd van je website onder valt, wordt vaak gezien als een lastig aspect. Mocht je er niet uitkomen en is je website dringend toe aan een technische opfrisbeurt? Dan kan het verstandig zijn om een developer of een technische SEO-specialist in te schakelen.

Over de schrijver
Reactie plaatsen