Online Marketing voor Beginners: een complete handleiding
14 september 2022 

Online Marketing voor Beginners: een complete handleiding

Starten met online marketing kan best een uitdaging zijn. Je zit immers in de beginfase van je onderneming. Je moet aan zoveel denken en de mogelijkheden zijn eindeloos.

Of je nou net gestart met online marketing of op het punt staat om ermee te beginnen. In dit blog lees je alles wat je moet weten over online marketing voor beginners. Zo kun jij een succesvolle start maken.

Wat is online marketing

Online marketing is de manier waarop een bedrijf of merk producten en diensten promoot op het internet. Het is een onmisbaar onderdeel van de bedrijfsvoering voor ieder bedrijf of merk dat zijn doelgroep online wil bereiken.

Het is van belang dat je weet wat je exact wilt bereiken met jouw online marketingactiviteiten. Jouw gewenste resultaat kun je meten met een online marketingdoelstelling. Marketingdoelstellingen kunnen variëren. Van het genereren van naamsbekendheid tot het aantrekken van meer websitebezoekers. En van conversie verhogen tot het versterken van klantloyaliteit.

Verschillende soorten online marketing

Nu je de definitie online marketing weet, leggen we je graag uit welke verschillende soorten online marketing er zijn. Dit zijn manieren die direct of indirect bijdragen aan het behalen van je marketingdoelen.

SEO – zoekmachine marketing

SEO staat voor Search Engine Optimization. Het is een vorm van zoekmachine marketing waarbij het optimaliseren van webpagina’s op basis van belangrijke zoektermen om hoger te ranken in zoekmachines centraal staat.

Zoekmachines bepalen jouw positie voor de zoekresultaten op basis van de drie pijlers binnen SEO: content, techniek en linkbuilding.

Content: geeft jouw content antwoord op de vraag van jouw bezoekers en is de informatie die je geeft echt waardevol voor de bezoekers en voor Google?  

Techniek: begrijpt Google de techniek achter jouw website of webshop en is jouw website gebruiksvriendelijk voor bezoekers?  

Linkbuilding: heeft jouw website relevante links naar andere website en krijgt jouw website links van andere relevante websites? 

Heb je de pijlers content, techniek en linkbuilding op orde, dan is de kans aanzienlijk dat jouw website of webshop goed gevonden wordt door zoekmachines.

Social media marketing

Social media marketing is een marketingvorm waarbij social media kanalen worden ingezet om marketingdoelstellingen te behalen. Social media is een uitstekende manier om jouw online aanwezigheid en naamsbekendheid te vergroten, zodat je nieuwe potentiële klanten kunt aantrekken.

Content marketing

Content marketing is het creëren en verspreiden van relevante en bruikbare content onder huidige en potentiële klanten.

Bij content marketing staat het opbouwen van een band met jouw doelgroep centraal zonder direct jouw producten of diensten aan te bieden. Je biedt waardevolle informatie die jouw doelgroep helpt om betere keuzes te maken of meer uit jouw product of dienst te halen.

Vormen van content marketing zijn video’s op een eigen YouTube kanaal, een podcast en blogs.

Influencer marketing

Vandaag de dag spelen influencers een steeds belangrijkere rol binnen het marketing landschap. Influencers hebben veel invloed en een groot aantal volgers. Binnen influencer marketing worden influencers ingezet om jouw product, dienst of merk onder de aandacht te brengen van jouw doelgroep.

Er zijn verschillende mogelijkheden waarop je influencers kunt inzetten voor jouw organisatie. Welke strategie het meest past, is afhankelijk van het doel van de campagne.

Search Engine Advertising

SEA staat voor Search Engine Advertising. Het is een vorm van online marketing waarbij zoekmachines worden ingezet om jouw producten en diensten betaald te promoten en onder de aandacht te brengen van jouw doelgroep.

Zoekmachines zoals Google tonen betaalde zoekresultaten altijd boven niet-betaalde zoekresultaten (organische zoekresultaten via SEO). Ten aanzien van de organische zoekresultaten is de kans groter dat een betaalde advertentie een klik oplevert.

E-mail marketing

Bij e-mail marketing benader je (potentiële) klanten direct via de e-mail. Het is een relatief goedkope vorm van marketing en een geweldige tool om de loyaliteit te verhogen, nieuwe leads te verzamelen en het upsellen van bestaande klanten. Bovendien is het een van de best converterende online marketingkanalen.

Het ontvangen van e-mail nieuwsbrieven en gepersonaliseerde berichten via e-mail zijn voorbeelden van e-mail marketing.

Affiliate marketing

Bij affiliate marketing verkoopt men producten van iemand anders of wordt er doorverwezen naar zijn of haar website.

Een voorbeeld van affiliate marketing is verkopen op Bol.com, waarbij jij jouw producten aanbiedt op haar platform. Bol.com ontvangt vervolgens een vergoeding voor elke verkocht product.

Die vergoeding is vaak op commissiebasis. De affiliate krijgt dan een vergoeding voor het promoten van een dienst of product die een bezoeker, lead of aankoop oplevert.

In 7 stappen naar een succesvolle online marketing strategie

Een succesvolle online marketing strategie is een plan of methode dat je helpt om jouw marketingdoelen te behalen. Zo’n strategie is enorm belangrijk. Het helpt je om gerichter te werken, zorgt voor meer focus en geeft je een duidelijk beeld van jouw budgetten en doelgroep.

Wij helpen je graag op weg naar een goede start in de online marketing met een 7 stappenplan voor een succesvolle marketing strategie.

Bepaal jouw marketingdoelen

Geef richting aan jouw strategie door jouw marketingdoelen te bepalen. Wat wil je bereiken? Formuleer jouw marketingdoelen voor de lange en korte termijn. Houd daarbij rekening met de fases van het aankoopproces waarin je doelgroep zit.

Let erop dat jouw marketingdoelen meetbaar zijn, zoals omzet, aantal nieuwsbriefinschrijvers of het aantal nieuwe klanten. Hang vervolgens een tijdsperiode aan jouw doelstelling. Wij adviseren om hiervoor 3 tot 12 maanden aan de te houden. Met de SMART-methode stel je concrete en duidelijke doelen op voor je marketing strategie.

Onderzoek je huidige online aanwezigheid

Onderzoek je huidige online aanwezigheid op basis van de bepaalde marketingdoelen. Wat is de identiteit van je bedrijf en dragen de huidige marketingactiviteiten bij aan de doelstellingen? Bekijk jouw missie en visie. Laat de online marketing hierop inspelen en neem dat als startpunt.

Bepaal jouw doelgroep

In deze stap schets je de doelgroep en onderzoek je het online gedrag van de doelgroep. Kijk waar de doelgroep zich bevindt en naar welke informatie deze op zoek is. Je doet eenvoudig onderzoek naar je doelgroep door informatie te verzamelen en een onderzoek te doen met bijvoorbeeld interviews en Google Analytics.

Heb je de doelgroep voor ogen, maak dan een persona hiervan. Een persona is een gedetailleerde omschrijving van een gebruiker van jouw product of dienst. De persona staat symbool voor de hele doelgroep. Een persona maakt de doelgroep minder abstract. Mensen kunnen zich nu eenmaal eenvoudig identificeren met een persoon dan met een beschrijving.

Maak een concurrentieanalyse

Je zou het graag willen: monopoly binnen jouw branche. Toch heb je in de meeste situaties te maken met concurrenten. Een concurrentieanalyse is essentieel om inzicht te krijgen op welke vlakken jij je onderscheid ten opzichte van andere partijen. Ontdek hoe jouw concurrenten online marketing inzetten en wat jij nodig hebt binnen jouw marketingactiviteiten om ze achter je te laten.

Bepaal de juiste middelen en kanalen

Het aanbod van online marketing middelen en kanalen is onwijs groot. Stappen 1 t/m 4 staan aan de basis van het bepalen van de juiste middelen en kanalen, passend bij jouw situatie.

Bepaal de doelstellingen per kanaal

Ieder marketingkanaal heeft zijn eigen meerwaarde. Waar je voor Google Ads vooral inzet op conversies meten, kan dit voor Facebook marketing het vergroten van naamsbekendheid zijn.  Stel je doelstellingen dus per kanaal concreet op.

Brief, analyseer en optimaliseer

Schrijf een duidelijke briefing per marketingactiviteit. Omschrijf het probleem, de middelen, kanalen, het budget de planning en de doelgroep. Een heldere briefing vooraf geeft een goede kans op een efficiënte samenwerking.

Blijf jouw marketingactiviteiten altijd analyseren en optimaliseren. Kijk of het kanaal goed functioneert en helpt bij het ondersteunen van je doelen of dat je moet bijsturen om tot een beter resultaat te komen.

Voorbeelden van succesvolle online marketing: het hoeft niet moeilijk te zijn

Succesvolle marketing hoeft niet moeilijk te zijn of veel geld te kosten. We inspireren je graag met twee voorbeelden van bedrijven die met eenvoudige marketing succes behalen.

Picnic

Picnic is een online supermarkt en bovendien het snelst groeiende Nederlandse bedrijf. Het is een merk waar veel marketeers als voorbeeld voor hun marketing naar kijken. Picnic heeft vanaf het begin uitstekend ingespeeld bij de moderne, digitale consument met succesvolle online marketing gericht op customer experience.

Somnox slaaprobot

Somnox is een vaan de meeste innovatieve MKB-startups in Nederland. Het bedrijf produceert de gelijknamige slaaprobot. Somnox heeft in de test- en ontwikkelfase ingespeeld op de customer experience, het startpunt voor hun inmiddels succesvolle marketing.

Waarom online marketing zo belangrijk is

Met de huidige veranderingen en transformaties in moderne en digitale technologieën halen bedrijven alles uit de kast om bij te blijven en de strijd om de klant te winnen.

Bovendien zijn jouw klanten online aanwezig, creeer je in twee richtingen communicatie, kun je de ervaring van jouw doelgroep persoonlijker maken, kun je kwaliteitsverkeer genereren en verbeter je de zichtbaarheid van je onderneming. Jouw concurrenten dit ook. Om te voorkomen dat jouw klanten voor de concurrent kiezen kun jij dus niet achterblijven.

Conclusie

We hebben je in het kort alles wat je moet weten over Online Marketing voor Beginners verteld, want er valt nog veel meer over te bespreken. Een goede marketingstrategie voeren kost tijd. Tijd die je als ondernemer misschien liever besteedt aan jouw onderneming. In dat geval kan marketing uitbesteden voor jou een goede keuze zijn.

Online marketing uitbesteden, vindbaarheid van je website verbeteren, geen idee hoe SEO werkt of waarom je het nodig hebt?

Plan direct een gratis strategiegesprek in!

Online Marketing Bakery biedt SEO, SEA/Google Ads en Content Marketing voor een betere online vindbaarheid.

Bij ons heb je altijd persoonlijk contact, wel zo fijn. Is er geen gebrabbel in jargon, maar duidelijke taal die iedereen verstaat. Ontvang je maandelijkse rapportages, zodat je weet wat er speelt. En krijg je altijd inzicht in de resultaten dankzij een realtime dashboard.

Neem contact met ons op per e-mail (info@rubinkoot.nl) of per telefoon (06-81843267)

Wij staan voor je klaar om tot het beste resultaat te komen: jou helpen aan een winstgevende internetstrategie.

Over de schrijver
Reactie plaatsen